Kezdetben a rijádi metró várhatóan napi 1,2 millió utast fog szállítani, és a kapacitás teljes mértékben 3,6 millióra bővül.
Mindenki számára, aki manapság Rijádba látogat, egyértelmű, hogy a város épülő, 22,5 milliárd dolláros metróhálózata előrehaladott stádiumban van, és egyes vonatokat bizonyos vonalakon láthatóan tesztelnek.
A jelentések szerint a 176 km-es rendszer egyes részei idén vagy 2025 elején indulhatnak. A hatóságok azonban még nem jelentettek be semmi hivatalosat.
A projektet először 2014-ben indították el, az eredeti terv szerint 2019-re fejezik be. Különféle okok miatt, köztük a Covid-19 miatt azonban a rijádi metró építése tovább tartott a vártnál.
A helyi szaúdi gazdaság erőteljes növekedése, az ország Vision 2030 ösztönzésének köszönhetően, azt jelentette, hogy az olyan városok, mint Rijád, gyorsan terjeszkednek, ami természetesen megterheli a helyi úthálózatot.
Amikor 2014-ben elkezdték építeni a rijádi metrót, a város lakosságát 6 millióra becsülték a World Population Review adatai szerint. Mára Rijád lakossága 7,8 millióra nőtt, és 2035-re várhatóan meghaladja a 9 milliós határt.
Ezért a tisztviselők nagy hangsúlyt fektettek az „Abdulaziz királyi projekt a rijádi tömegközlekedés számára”, amely Rijád tágabb városfejlesztési tervének sarokköve.
A terv célja, hogy minden lakosnak hatékony, megfizethető és kényelmes közlekedési eszközt kínáljon. A projekt hat metróvonallal, 84 állomással, 80 buszjárattal és 2860 megállóhelyen elhelyezkedő 842 autóbusszal a forgalom drasztikus javítását, a környezetszennyezés csökkentését és a gazdasági növekedés ösztönzését célozza meg.
Várható utasszám
Az „Abdulaziz király projekt” középpontjában a Rijádi metró áll, amely a város tömegközlekedési hálózatának gerince lesz. Az RCRC szerint kezdetben a metró várhatóan napi 1,2 millió utast szállít majd, és a kapacitás 3,6 millióra bővül. A metrót egy kiterjedt autóbuszhálózat egészíti ki, amely a kezdeti üzemidőben napi 1,7 millió utas kiszolgálására alkalmas.
A közlekedési hálózat tervezésénél több kulcsfontosságú tényezőt is figyelembe vettek, többek között azt, hogy a sűrűn lakott területeket szolgáló útvonalakat alakították ki. A hálózat további fontos látnivalókat köt össze, beleértve a kormányzati épületeket, egyetemeket, kórházakat, kereskedelmi központokat és közlekedési csomópontokat.
Riyadh metró hat vonala
A metrórendszer hat vonalból áll, összesen 176 km-en:
- Kék vonal: Az Al-Olaya – Al-Batha – Al-Hayer utakon fut (38 km)
- Piros vonal: Követi az Abdullah király utat (25,3 km)
- Narancssárga vonal: az Al-Madinah Al-Munawarah út mentén húzódik – Szaad Bin Abdurrahman herceg I út (40,7 km)
- Sárga vonal: összeköti a King Khalid nemzetközi repülőtéri utat (29,6 km)
- Zöld vonal: az Abdulaziz király út mentén húzódik (12,9 km)
- Lila vonal: az Abdurrahman Bin Awf úton halad – a Sheikh Hassan Bin Hussain Bin Ali úton (30 km)
A fotó forrása: Riyadh City királyi bizottsága, RCRC
Kulcsfontosságú metróállomások
Egységes építészeti stílusban tervezték a projekt egyedi identitását, Rijád metróállomásait az utasok biztonságának és kényelmének biztosítása érdekében építették. Valamennyi állomás légkondicionált, utastájékoztató rendszerrel felszerelt, internet-hozzáférést biztosít.
Metró kocsik és szolgáltatások
A rijádi metró fejlett, teljesen automatizált vonatokat fog tartalmazni, amelyeket a kényelem és az energiahatékonyság érdekében terveztek. A flotta 190 kocsiból áll majd.
- 74 Inspiro készlet (1. és 2. sor) a Siemenstől
- 47 Innovia metrókészlet (3-as vonal) a Bombardiertől
- 69 Metropolis készlet (4., 5. és 6. sor) az Alstomtól
A flotta középpontjában az utasok kényelme áll, minden autó a legújabb technológiákkal és biztonsági funkciókkal van felszerelve, beleértve a fejlett felügyeleti rendszereket, tűzoltó berendezéseket és a rijádi időjárási viszonyokhoz tervezett klímaszabályozást.
A fotók forrása: Riyadh City királyi bizottsága, RCRC