A közelmúltban négy orosz Ural-féle nyersolajat szállító tankhajó haladt át a Bab-el-Mandab-szoroson, másik három pedig dél felé a Vörös-tengeren.
A hajózási elemzők szerint az orosz olajat szállító tartályhajók továbbra is nagyrészt megszakítás nélkül hajóznak a Vörös-tengeren a hajózást ért huthi (jemeni lázadók) támadások után is, és kisebb kockázatokkal néznek szembe, mint a versenytársak.
Oroszország az ukrajnai válság óta egyre inkább függővé vált a Szuezi-csatornán és a Vörös-tengeren átívelő kereskedelemtől, ami oda vezetett, hogy Európa szankciókat vezetett be az orosz import ellen, és arra kényszerítette Moszkvát, hogy nyersolajának nagy részét Kínába és Indiába exportálja. A háború előtt Oroszország többet exportált Európába.
Orosz hajók a Vörös-tengeren
A Vortexa olajelemző cég szerint december óta enyhén csökkent a Vörös-tengeren áthaladó orosz hajók száma, de a forgalom a múlt héten még mindig körülbelül 20 százalékkal haladta meg a 2023-as átlagot.
A Közel-Keletről és Ázsiából Európába – az egyik legfontosabb kelet-nyugati irányú olajkereskedelmi útvonal – dízel- és repülőgép-üzemanyag-szállítás a napokban majdnem leállt az Egyesült Államok által vezetett jemeni hadműveletek első fordulója után, január 11-én.
Az orosz olajat szállító hajók javarészt nincsenek kapcsolatban Izraellel, az Egyesült Államokkal vagy Nagy-Britanniával. A huthik azt mondták, hogy az ezekhez az országokhoz kapcsolódó hajókat veszik célba támadások során, hogy szolidaritást fejezzenek ki a gázai palesztinokkal.
G7 akció
Az ukrajnai válság miatt Oroszország olajkereskedelmével szembeni G7-szankciók hozzájárultak a szankcionált nyersolajat és üzemanyagot szállító hajók árnyékflottájának gyors növekedéséhez. Ezeket a hajókat jellemzően olyan országokon kívül bejegyzett társaságok adják bérbe, amelyek szankciókat vezettek be Oroszországgal szemben. Olyan országok tengeri szolgáltatásait és biztosításait is igénybe veszik, amelyek nem alkalmaznak szankciókat.
Mivel kevesebb egyértelmű kapcsolat van a nyugati vállalatokkal, kevésbé valószínű, hogy ezek a hajók célpontok.
„A legtöbb orosz kőolajat és üzemanyagot az árnyékflotta szállítja, így nem valószínű, hogy a huthi támadások célkeresztjében lesz” – mondta Adi Imsirovic veterán olajkereskedő.
„A huthik bizonyos országokhoz kötődő hajókat veszik célba.”
Oroszország elítélte az általa „felelőtlennek” nevezett csapásokat.
A fotó forrása: pexels.com